Sinds 27 maart 2022 moeten uw gegevens ingeschreven zijn in het UBOregister bij de Kamer van Koophandel (KvK). Onder meer notarissen, accountants en belastingadviseurs die met u een nieuwe zakelijke relatie aangaan, moeten dit controleren.
Door een uitspraak van de Europese rechter van 22 november 2022 hebben zij echter tijdelijk geen toegang meer tot die UBO-gegevens. Daarom is er een tijdelijke overgangsregeling getroffen, zodat zij toch aan hun verificatieverplichting kunnen voldoen. Vanaf 1 augustus 2024 wijzigt deze overgangsregeling. Gaan zij dan een nieuwe zakelijke relatie met u aan, dan moeten zij om aan hun verificatieverplichting te voldoen, bij u een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register opvragen. U kunt dit uittreksel dan opvragen bij de KvK. Tot 1 augustus 2024 kunnen notarissen, accountants en belastingadviseurs nog via een bevestigingsmail van de KvK aan de UBO verifiëren of uw gegevens zijn geregistreerd in het UBO-register.
Attentiepunt
Deze gewijzigde overgangsregeling is ook weer tijdelijk totdat notarissen, accountants, belastingadviseurs - en andere organisaties die verplicht zijn om de UBO-registratie te verifiëren - zelf weer rechtstreeks toegang krijgen tot de UBO-gegevens bij de KvK.