Bouwer & Officier B.V. maakt gebruik van cookies om de website te analyseren en te verbeteren. Hiermee kunnen wij u beter van dienst zijn. Door op 'akkoord' te klikken geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. In de cookie- en privacyverklaring vindt u meer informatie over het gebruik van cookies op deze site.

BAKKERS IN BEDRIJF

Bedrijfsoverdracht een zwaar onderwerp of valt het mee?

Als ik met een ondernemer om de tafel zit om de daadwerkelijke overdracht van zijn bedrijf te bespreken dan heeft het onderwerp al jaren op de agenda gestaan (en besproken) en zijn er geen obstakels meer te verwachten. Een goede voorbereiding is namelijk van essentieel belang en voor een goede bedrijfsoverdracht moet de tijd worden genomen. Maar ook als ondernemer moet je hierna toe groeien en er klaar voor zijn. Een vuistregel is om hier 5 jaar van tevoren mee te beginnen.

Vooral als er in de fiscale/juridische structuur zaken anders vorm moeten worden gegeven is het zaak dit tijdig te onderkennen. Dit kan ook gelden voor zaken als arbeids- en financieringsovereenkomsten, vergunningen en lopende (huur)contracten.

In het eerste gesprek heb ik altijd 3 vragen op mijn vizier staan:

  • Is de onderneming bedrijfseconomisch overdraagbaar?
  • Hoe hoog is de afrekening met de fiscus?
  • Hoe hoog is het inkomen voor de oude dag?

Tip

Beantwoordt deze vragen voor uzelf en bespreek deze met uw adviseur.

Mijn ervaring is dat ondernemers het al lastig vinden om hun testament te bespreken maar het in de regel nog veel lastiger vinden om het onderwerp bedrijfsoverdracht ter tafel te brengen. Het bedrijf is zo verbonden met de ondernemer dat hij of zijn zich geen leven zonder zijn onderneming kan voorstellen. Maar al te vaak spelen er emotionele factoren mee waardoor beslissingen worden uitgesteld. Uitstelgedrag leidt zelden tot een beter resultaat

Door het onderwerp bespreekbaar te maken (zowel thuis als met uw accountant) hoor je vaak achteraf dat dat het moment was om hier gericht mee aan de gang te gaan. Het maken van toekomstplannen om naar iets moois toe te leven maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit.

Als de eerste stappen zijn gezet is het tijd om samen met u een overdrachtsplan te maken waarbij de positie van het bedrijf en de ondernemer centraal staat met als belangrijkste thema’s:

  • Hoe ontwikkelt het bedrijf zich de komende 5 jaar?
  • Wat moet er gebeuren om het bedrijf verkoopklaar te maken?
  • Wat is de waardeindicatie van het bedrijf?
  • Hoe en aan wie presenteren we het bedrijf?

Uiteraard kan ik in dit artikel niet ingaan op alle ins en outs van het verkoopproces. Ik wil dan ook graag afsluiten met een aantal tips.

  • Begin tijdig met de voorbereidingen (5 jaar)
  • Neem de tijd om hier serieus mee aan de slag te gaan, dit betaalt zich later terug
  • Schakel tijdig adviseurs in om voortgang te houden in het proces en om vroegtijdig juridische/fiscale obstakels te onderkennen en op te lossen
  • Besteed aandacht aan de fiscale kant van de bedrijfsoverdracht om verassingen te voorkomen
  • Houdt uw bedrijf up-to date, een bedrijf met achterstallig onderhoud drukt de prijs
  • Maak toekomstplannen om naar iets moois toe te leven voor jezelf en je naasten

Search

(Ervaren) Assistent-Accountant

Op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Wij zijn opzoek naar een:

(Ervaren) Assistent-Accountant