Sinds 1 januari 2025 gelden er in meerdere Nederlandse steden zero-emissiezones (ZE-zones), waar bepaalde bedrijfsauto’s en vrachtwagens niet langer welkom zijn als ze schadelijke stoffen uitstoten. Binnen een zero-emissiezone mogen, zoals de naam al zegt, op termijn alleen nog emissieloze voertuigen rijden.
Gemeenten hebben de vrijheid om ZE-zones in te stellen. De eerste 14 gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, zijn hier al mee gestart en zo’n 15 andere gemeenten volgen later. De zero-emissiezone geldt voor nieuwe bestelauto’s en vrachtwagens die vanaf 2025 op kenteken worden gezet. Voertuigen met een verbrandingsmotor die na 1 januari 2025 zijn of worden aangeschaft, mogen deze zones niet meer betreden.
Overgangsregeling en vrijstellingen
Bestel- en vrachtauto’s met emissieklasse Euro 5 en Euro 6 mogen tijdelijk nog in ZE-zones rijden. De overgangsregeling loopt echter tot uiterlijk 2030. Voertuigen ouder dan 40 jaar en bepaalde speciaal geregistreerde voertuigen zijn vrijgesteld van het verbod. Daarnaast kunt u als ondernemer beperkte dagontheffingen aanvragen of in aanmerking komen voor uitzonderingen bij financiële of operationele beperkingen.
Ook zijn er op verzoek van de Tweede Kamer afspraken over de zero-emissiezones gemaakt tussen de gemeenten, brancheorganisaties en staatssecretaris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat. Zo zal elke gemeente een boetevrije periode van minimaal 6 maanden instellen. De gemeenten zijn vrij om een langere periode te hanteren. Verder wordt er een wetswijzigingstraject gestart om bestelauto’s met emissieklasse Euro 6 een jaar langer uitstel te geven. In een nieuw convenant met gemeenten zullen landelijke afspraken worden gemaakt over ontheffingen voor netcongestie en vanwege bedrijfseconomische redenen.